Lejrskoletogt på hollandsk kanalskude

Jyderup Realskoles elever i Holland 1978

9.b's Hollandstur

Vi tog afsted fra Jyderup fredag den 7. april, hvor Lisbeth Strømgaard, Harthimmer og Børge (Lillian Hammerichs's plejefar) kørte os til Korsør. Vi ankom til Korsør havn og skulle derfra fortsætte til Nyborg med færge. I Nyborg kom en bus og hentede os for at viderebringe os til Amsterdam.
I bussen fulgtes vi med en højskole fra Fyn, der som os skulle til Holland og sejle på kanaler og floder.
Vi ankom til Amsterdam lørdag morgen og indlogerede os på skibet, hvor vi hilste på skipperen og hans familie.

Inden vi tog til Holland, havde vi inddelt os i nogle grupper, der skulle lave mad og andre forskellige ting.

Skibet var lidt af en skuffelse, da der hverken var varmt vand eller bad ombord, som vi var blevet lovet.
Den første dag gik med at sove ud og gå på badeanstalt, og senere viste Eske Strømgaard os det "frække kvarter"

Søndag morgen begyndte vi sejladsen. Vi sejlede i 8 timer, før vi lagde til i Maarsen, hvor vi fik lov til at gå rundt og se byen.

Dagen efter kom vi til Schonhover. Da vi skulle se byen om aftenen, måtte et par stykker af os blive hjemme om bord på grund af nogle bøller på kajen.

Da vi dagen efter ankom til Rotterdam, var vi oppe i tårnet Euro-Mast, som er 185 meter højt, og bagefter var vi på kunstmuseet, og da vi prøvede at komme i bad, var badeanstalten lukket.

Da vi ankom til Delft, var vi på porcelænsfabrik, og det var meget spændende.

I Haarlem dagen efter besøgte vi en kirke, som var meget smuk og interessant at studere.

Vi sluttede igen i Amsterdam om fredagen, hvor vi var ude på en længere gåtur for at se Madam Toussaud, og hvor Madame Frederiksen for vild i Amsterdam.
Og senere på afskedsdagen var vi ude at spise på kinesisk restaurant, hvor Madam Frederiksen ikke havde lyst til at deltage i måltidet. Hun vedblev med at gå i Amsterdam uden dog at vide, hvor hun gik, en virkelig vellykket afslutning på en virklig skøn Hollands tur.
Hjemturen foregik på samme møde som udturen.